Baanplan / baanontwerp

De zichtbare laag

Het baanplan van de zichtbare laag is nog niet helemaal definitief. Al licht het al voor 90% zeker vast dat dit het gaat worden. Er zullen misschien nog wat wissels verschuiven of misschien een perron bij komen… maar niet veel meer. In dit baanplan komen de 2 klimspiralen op de hoeken boven. De treinen kunnen daar uit van en naar het station rijden. Rechts is in het oranje een spoor getekend dat om de klimspiraal heen komt. Die gaat naar een stuk modelbaan dat later een keer gemaakt zal worden.

Het station krijgt een wat ouder deel waar ook nog een werkplaats zal zijn en een draaischijf met locloods. Er zullen ook wat fabriekjes bij komen. Verder wil ik het station in een stad gaan leggen. Verder zijn veel beslissingen nog open over de zichtbare laag. Dat komt later wel een keer…
UPDATE: omdat de wisselstraat niet past zoals ik wil gaat dit plan aangepast worden.

Het schaduwstation

Baanplan van het schaduwstationHiernaast staat een afbeelding van mijn schaduwstation. Het spoor dat helemaal links boven in het baanplan getekend is, is niet bedoeld voor modeltreinen om in te stoppen. Dit stuk spoor is ook een ijksectie om voor alle modeltreinen te ijken hoe hard ze echt rijden bij elke rijstap.

De 5 sporen die bij elkaar liggen in een bocht zijn de “parkeervakken” voor de modeltreinen. De 2 buitenste sporen zijn op de helft gescheiden met isolatie stukjes zodat daar 2 treinen achter elkaar kunnen parkeren. Totaal kunnen er dus 7 treinen parkeren op deze 5 sporen. Ook op het binnenste deel van het schaduwstation liggen 3 doodlopende sporen. Daar kunnen ook treinen op parkeren. Totaal dus ruimte voor 10 modeltreinen.

Om al deze parkeervakken heen is een rondje gemaakt zodat er altijd doorgereden kan worden, ook als alle parkeervakken vol staan. De 2 dubbelsporige rondes aan de buitenkanten van het schaduwstation zijn beide een klimspiraal van en naar de zichtbare laag. (lees hier meer over het schaduwstation)

  1. #1 by Hans - februari 17th, 2011 at 22:20

    ik ben mij aan het oriënteren op het maken van een modelspoor. Nog ff wachten tot de kids de deur uit zijn, dan komt er ruimte vrij. Wat ik mij echter afvraag, is waar een programmeerspoor voor dient. Je hebt de baan toch al “geprogrammeerd”?

  2. #2 by Michel - februari 18th, 2011 at 14:18

    Beste Hans,
    Een programmeerspoor is het spoor waar je modeltreinen met decoders op kan zetten als je de data op de decoders wil lezen of schrijven.
    Gr, Michel

  3. #3 by Hans - februari 25th, 2011 at 12:30

    Michel,

    bedankt, dat maakt het voor mij weer wat duidelijker.

    groet

    Hans

  4. #4 by Richard - januari 1st, 2012 at 20:55

    Hoi Michel.

    Via deze weg een heel goed en voorspoedig 2012. Hoop dat je de boel weer een beetje op de rit hebt gekregen zodat je weer naar hartelust kan posten op je site.

    Groeten Richard

  5. #5 by Rob Korporaal - oktober 13th, 2012 at 10:51

    Hallo, ergens in de correspondentie op het net zag ik dat je vragen had over het aansluiten van een Veissmann 5212 op een Conrad wisselaandrijving via een Lenz LA010.
    Klopt dat? en werkt het inmiddels? Ik ben er ook mee bezig maar als alles aangesloten is werkt het niet, dus wil ik graag advies.

  6. #6 by Leen Rademaker - december 2nd, 2012 at 22:36

    Hallo,
    Ik las hier op de site over een railreiniger voor N-spoor: Tomix 6421.
    Bestaat er ook zoiets in HO spoor.
    Ik hoop dat iemand mij hierop kan antwoorden.
    Bedankt alvast.
    Leen

  7. #7 by Michel - december 3rd, 2012 at 08:43

    Hallo Leen,
    Over Tomix heb ik hier een stukje geschreven:
    http://www.1op160.nl/modeltreinen/tomix-6421-track-cleaning-car/

    In H0 weet ik dat het met LUX een reinigingswagen heeft.
    Gr, Michel

  1. No trackbacks yet.